BLOG

Recenzja – „Wyloguj swój mózg” Anders Hansen

📖 Zapraszam na recenzję książki „Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii” Anders Hansen 🧠 📖

Na wstępie pozwolę sobie przybliżyć postać autora książki.

Anders Hansen urodził się 24 stycznia 1974 roku w Sztokholmie. Ukończył studia medyczne w Karolinska Institutet, a także obronił tytuł magistra ekonomii na Stockholm School of Economics.

Co ważne, jest to osoba, która medyczne aspekty poruszane w książkach popiera swoim wykształceniem 🧑‍⚕️

Ale co najważniejsze według mnie i co ma dla mnie wyjątkowe znaczenie, to fakt, że to laureat Nagrody Lidmana za pedagogiczny i interesujący sposób rozpowszechniania informacji o stresie w mass mediach, a w 2019 roku zdobył główną nagrodę Fundacji Psychiatrycznej za 🔥przeciwdziałanie uprzedzeniom związanym z chorobami psychicznymi 🔥 🤩

Jak dla mnie petarda! 🎉

Wracając do książki. Nastawiałam się na to, że autor będzie straszył złym wpływem Wi-Fi, trzymaniem telefonu w kieszeni, itp. Tymczasem treść książki niewątpliwie skupia się bardziej na wyzwaniach jakie niesie rozwój technologii na nasz mózg 🧠 Przeżywamy inny rodzaj stresu niż dawniej – krócej śpimy i mniej się ruszamy. Ludzkość jeszcze nigdy nie zmieniła zachowania w tak szybkim tempie jak w ostatnich dekadach.

Wylogowanie kojarzy się z cyfryzacją. I poniekąd słusznie. Bo jaka część z Was jeśli nie ma w zasięgu wzrokowego swojego telefonu 📱 to wie, gdzie się znajduje?

Przeciętnie bierzemy go do ręki co 10 minut w okresie czuwania, a dotykamy 2600 razy dziennie 🧐 – co daje średnio 3 godziny dziennie 🤯 Książka w bardzo przystępny sposób tłumaczy również to zjawisko uzależnienia (oczywiście „zaglądając” do naszych mózgów).

Poniżej przedstawiam 3 ciekawostki jakie pojawiły się w książce, które zachęciły mnie do umieszczenia ich w poniższej recenzji 🤩

🔵Czy zastanawialiście się, dlaczego za pomocą mediów społecznościowych komunikujemy się nie tylko z większą ilością osób ale również mówimy o sobie więcej? 🧐

Kilka badań ujawniło, że podczas osobistego spotkania, gdy widzimy mimikę i mowę ciała drugiej osoby, automatycznie się ograniczamy 🫣 To właśnie wyraz twarzy mówi Nam, że pora przestać mówić, lub zmienić temat. Zaś brak tej informacji znosi tę autocenzurę 😶‍🌫️

🔵Czy wiecie czym jest „liczba Dunbara”? 🫂

Pochodzi od psychologa ewolucyjnego Robina Dunbara z uniwersytetu w Oxfordzie. To właśnie on wystąpił z tezą, że człowiek jest w stanie utrzymać bardziej stałe i stabilne relacje z około 150 ludźmi. Co ciekawe, uważa się, że nasi przodkowie żyli właśnie w takich grupach i tyle samo liczyły przeciętne wioski prymitywnych społeczności rolniczych 🤔 Wynika to z wielkości naszej kory mózgowej 🧠 Im większa kora, tym większe są grupy, w których może żyć dany gatunek.

🔵Dlaczego płat czołowy dojrzewa najpóźniej? 🧠

Mózg dojrzewa od tyłu do przodu, zatem najpierw część umiejscowiona przy karku, a na końcu płat czołowy – za czołem. Jednym z powodów może być to, że płat czołowy jest bardzo istotny dla interakcji społecznych, a nie ukrywajmy, aby nauczyć się ich u człowieka potrzeba sporo czasu (do około 25 r.ż.). Dlatego tak ważny jest trening tych interakcji, obecnie bardzo zagrożony przez cyfrowy styl życia 📱

Autor na końcu książki przedstawił dobre rady dla ludzi epoki cyfrowej. Przytoczę kilka z nich:
📍Przeanalizuj swój sposób korzystania z telefonu komórkowego. Skorzystaj z aplikacji, które mierzą czas jak często bierzesz telefon do ręki. Dzięki temu ciężko będzie zaprzeczyć faktom i zrobić pierwszy krok do zmiany ☺️
📍Jeśli masz taką możliwość – wyłącz telefon komórkowy na jedną lub na dwie godziny dziennie. Poinformuj o tym swoje otoczenie, aby nie było niejasności i niepotrzebnych konfliktów z tego powodu 🫂
📍Wyłącz wszystkie powiadomienia typu „push notice”. 
📍Podczas spotkań towarzyskich wycisz telefon i trzymaj go z dala od siebie. Wzięcie telefonu do ręki jest zaraźliwe, jeśli to zrobisz, reszta towarzystwa pójdzie za Twoim śladem.
📍Jeśli pracujesz nad czymś, co wymaga koncentracji, odłóż telefon jak najdalej od siebie i go wycisz. Dzięki temu Twoje skupienie nie będzie zaburzane.
📍Każdy ruch jest dobry dla mózgu, ale najlepszy jest ten, który powoduje przyspieszenie tętna. Zaś jeśli chcesz zmniejszyć stres i poprawić koncentrację, trening trzy razy w tygodniu po 45 minut jest wspaniałym lekarstwem 💊
📍 Patrz na media społecznościowe jako narzędzie interakcji. Aktywne komentowanie postów innych osób stwarza poczucie przynależności i wzmacnia kontakt ⌨

Standardowo, na sam koniec parę słów ode mnie na temat tej pozycji. Uważam, że poziom kunsztu dobierania słów do poruszanych naukowo tematów jest znakomity. Grafiki w książce są estetyczne i współczesne, każdy rozdział jest wyraźnie zaakcentowany. Treść jest zrozumiała i bardzo konkretna. Nie brakuje odwołań do doświadczeń własnych autora, dzięki czemu czuć, że nie są to tylko wywody naukowca 😏 Możecie mi uwierzyć, że często się uśmiechałam pod nosem, nie tylko, że to co czytałam było nad wyraz życiowe, ale również z powodu lekkiego i czasem żartobliwego tonu niektórych wypowiedzi.
Reasumując, polecam bardzo❗ Nie tylko aby pogłębić swoją wiedzę, ale również aby zrozumieć jak duży wpływ technologii ma również na młodsze pokolenie – i zaznaczam, bez dramatyzowania, lecz ze zrozumieniem rozwoju mózgu  🧠🧠🧠

Miłego czytania! 

Ściski,

Ania

#Po_NiedziałkoweCzytanki

#wylogujSwójMózg #AndersHansen #jakzadbaćoswójmózg #recenzja

#PoniedziałekBezPo #NiedziałekAnna

#czytanieMojaMiłość #Czytanie

Podziel się:
to może cię

zainteresować

zapisz się na mój

newsletter