Zainspirowana tygodniem mózgu 🧠 poruszę dziś temat wpływu gier komputerowych 🎮(a konkretnie gier akcji) na mózg.
Jest dużo badań mówiących o tym jak zbyt długie przebywanie w „screen time” przez dzieci, młodzież i dorosłych przekłada się na uzależnienie i np. agresję (w szczególności u osób młodych, które nie potrafią regulować długości tego czasu).
Ja jednak chciałabym pochylić się nad tematem mniej znanym i nieco pomijanym – czyli jakie 👍korzyści 👍 niosą komputerowe gry akcji.
📌Zaznaczam: 📌 nie opieram swoich wypowiedzi na skrajnym, uzależniającym aspekcie i skupiam się tu tylko na starszej młodzieży i osobach dorosłych (dla małych dzieci, ten czas powinien wynosić zero)
Zacznę od tego, jaka jest motywacja Polaków do gier?
Według polskich badań („Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników badań „Polish Gamers Research 2020”) osoby grają na PC lub laptopie:
➡️ żeby odpocząć, odstresować się – 67%
➡️ z nudy, dla zabicia czasu – 53%
➡️ żeby rozwinąć umiejętność – 37%
➡️ dla towarzystwa – 32%
➡️ dla emocji, adrenaliny – 43%
➡️ dla wcielenia się w nowe role – 42%
I o ile nie dziwi aspekt rywalizacji czy odstresowania się, o tyle zaskakuje świadomość graczy, że gry mogą nas nauczyć, rozwinąć kompetencje, a dodatkowo zadania, które można zrobić w społeczności pozwalają poszerzać nasze znajomości 🤔
Powołując się na wypowiedź dr hab. Anety Brzezickiej, która jest psychologiem badającym zmiany neuroplastyczne, gry są w stanie zmienić nasze funkcje poznawcze i wykonawcze, takie jak:
👍 podzielność uwagi
👍 przerzutność uwagi (czyli zdolność mózgu do dynamicznego przełączania się pomiędzy dwoma różnymi zadaniami)
👍 zdolność postrzegania rzeczy na peryferiach widzenia (co chociażby skutecznie poprawia jazdę samochodem)
👍 w mniejszym stopniu koncentrację uwagi
👍 kontrolę uwagową (czyli formę samokontroli pozwalającą skupiać się na tym, co w danym momencie jest najważniejsze)
oraz dodatkowo wg. dr Maksymiliana Bieleckiego, psychologa i neurokognitywisty, wymienia korzyści płynące z grania, takie jak:
👍 dostrzeganie bodźców mało kontrastowych
👍 większa szybkość przeszukiwania pola widzenia i wykrywania w nim zmian
👍 gracze są lepsi w zadaniach wymagających dokonywania wyobrażeniowej rotacji figur trójwymiarowych
👍 równoczesnego śledzenia wielu poruszających się obiektów
👍 lepsze funkcjonowanie pamięci roboczej
A jak zmienia się mózg? 🧠
🧠 badania rezonansowe pomagają zauważyć wpływ wieloletniej gry w strukturach mózgu; jednak co ważne, każda czynność powtarzana ciągle i przez długi okres czasu, jak np. nauka gry na instrumencie, również go zostawia
🧠 włókna łączące obszary zajmujące się przetwarzaniem informacji wzrokowych stają się liczniejsze
Publikacje badające korzystny wpływ gier są dość młode (powstały już w XXI wieku), zatem nadal pozostaje wiele pytań: jakie elementy gier są kluczowe aby rozwinąć nasze funkcje? Ile dziennie/tygodniowo godzin jest optymalne aby rozwijać nowe kompetencje? Czy uzyskane efekty treningu na podstawie gier będą trwałe? A jeśli nie będą trwałe, to na jaki czas?
Te i inne aspekty są teraz przedmiotem wielu badań, na które, jak to w psychologii, czasem potrzeba dekad aby przedstawić.
Dla chętnych, pozostawiam link do wywiadu wspomnianej wcześniej dr hab. Anety Brzezickiej – link TUTAJ