Zainspirowana tygodniem mózgu poruszę dziś temat wpływu gier komputerowych
(a konkretnie gier akcji) na mózg.
Jest dużo badań mówiących o tym jak zbyt długie przebywanie w „screen time” przez dzieci, młodzież i dorosłych przekłada się na uzależnienie i np. agresję (w szczególności u osób młodych, które nie potrafią regulować długości tego czasu).
Ja jednak chciałabym pochylić się nad tematem mniej znanym i nieco pomijanym – czyli jakie korzyści
niosą komputerowe gry akcji.
Zaznaczam:
nie opieram swoich wypowiedzi na skrajnym, uzależniającym aspekcie i skupiam się tu tylko na starszej młodzieży i osobach dorosłych (dla małych dzieci, ten czas powinien wynosić zero)
Jaka jest motywacja Polaków do gier
Wg polskich badań („Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników badań „Polish Gamers Research 2020”) osoby grają na PC lub laptopie:
żeby odpocząć, odstresować się – 67%
z nudy, dla zabicia czasu – 53%
żeby rozwinąć umiejętność – 37%
dla towarzystwa – 32%
dla emocji, adrenaliny – 43%
dla wcielenia się w nowe role – 42%
I o ile nie dziwi aspekt rywalizacji czy odstresowania się, o tyle zaskakuje świadomość graczy, że gry mogą nas nauczyć, rozwinąć kompetencje, a dodatkowo zadania, które można zrobić w społeczności pozwalają poszerzać nasze znajomości
Powołując się na wypowiedź dr hab. Anety Brzezickiej, która jest psychologiem badającym zmiany neuroplastyczne, gry są w stanie zmienić nasze funkcje poznawcze i wykonawcze, takie jak:
podzielność uwagi
przerzutność uwagi (czyli zdolność mózgu do dynamicznego przełączania się pomiędzy dwoma różnymi zadaniami)
zdolność postrzegania rzeczy na peryferiach widzenia (co chociażby skutecznie poprawia jazdę samochodem)
w mniejszym stopniu koncentrację uwagi
kontrolę uwagową (czyli formę samokontroli pozwalającą skupiać się na tym, co w danym momencie jest najważniejsze)
oraz dodatkowo wg. dr Maksymiliana Bieleckiego, psychologa i neurokognitywisty, wymienia korzyści płynące z grania, takie jak:
dostrzeganie bodźców mało kontrastowych
większa szybkość przeszukiwania pola widzenia i wykrywania w nim zmian
gracze są lepsi w zadaniach wymagających dokonywania wyobrażeniowej rotacji figur trójwymiarowych
równoczesnego śledzenia wielu poruszających się obiektów
lepsze funkcjonowanie pamięci roboczej
A jak zmienia się mózg?
badania rezonansowe pomagają zauważyć wpływ wieloletniej gry w strukturach mózgu; jednak co ważne, każda czynność powtarzana ciągle i przez długi okres czasu, jak np. nauka gry na instrumencie, również go zostawia
włókna łączące obszary zajmujące się przetwarzaniem informacji wzrokowych stają się liczniejsze
Publikacje badające korzystny wpływ gier są dość młode (powstały już w XXI wieku), zatem nadal pozostaje wiele pytań: jakie elementy gier są kluczowe aby rozwinąć nasze funkcje? Ile dziennie/tygodniowo godzin jest optymalne aby rozwijać nowe kompetencje? Czy uzyskane efekty treningu na podstawie gier będą trwałe? A jeśli nie będą trwałe, to na jaki czas?
Te i inne aspekty są teraz przedmiotem wielu badań, na które, jak to w psychologii, czasem potrzeba dekad aby przedstawić.
Dla chętnych, pozostawiam link do wywiadu wspomnianej wcześniej dr hab. Anety Brzezickiej
Ania