BLOG

Wpływ gier komputerowych na mózg

Zainspirowana tygodniem mózgu 🧠 poruszę dziś temat wpływu gier komputerowych 🎮(a konkretnie gier akcji) na mózg.

Jest dużo badań mówiących o tym jak zbyt długie przebywanie w „screen time” przez dzieci, młodzież i dorosłych przekłada się na uzależnienie i np. agresję (w szczególności u osób młodych, które nie potrafią regulować długości tego czasu).

Ja jednak chciałabym pochylić się nad tematem mniej znanym i nieco pomijanym – czyli jakie 👌korzyści 👌 niosą komputerowe gry akcji.

📌Zaznaczam: 📌 nie opieram swoich wypowiedzi na skrajnym, uzależniającym aspekcie i skupiam się tu tylko na starszej młodzieży i osobach dorosłych (dla małych dzieci, ten czas powinien wynosić zero)

Jaka jest motywacja Polaków do gier❓

Wg polskich badań („Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników badań „Polish Gamers Research 2020”) osoby grają na PC lub laptopie:

➡️żeby odpocząć, odstresować się – 67%

➡️z nudy, dla zabicia czasu – 53%

➡️żeby rozwinąć umiejętność – 37%

➡️dla towarzystwa – 32%

➡️dla emocji, adrenaliny – 43%

➡️dla wcielenia się w nowe role – 42%

I o ile nie dziwi aspekt rywalizacji czy odstresowania się, o tyle zaskakuje świadomość graczy, że gry mogą nas nauczyć, rozwinąć kompetencje, a dodatkowo zadania, które można zrobić w społeczności pozwalają poszerzać nasze znajomości 🤔

Powołując się na wypowiedź dr hab. Anety Brzezickiej, która jest psychologiem badającym zmiany neuroplastyczne, gry są w stanie zmienić nasze funkcje poznawcze i wykonawcze, takie jak:

👍podzielność uwagi

👍przerzutność uwagi (czyli zdolność mózgu do dynamicznego przełączania się pomiędzy dwoma różnymi zadaniami)

👍zdolność postrzegania rzeczy na peryferiach widzenia (co chociażby skutecznie poprawia jazdę samochodem)

👍w mniejszym stopniu koncentrację uwagi

👍kontrolę uwagową (czyli formę samokontroli pozwalającą skupiać się na tym, co w danym momencie jest najważniejsze)

oraz dodatkowo wg. dr Maksymiliana Bieleckiego, psychologa i neurokognitywisty, wymienia korzyści płynące z grania, takie jak:

👍dostrzeganie bodźców mało kontrastowych

👍większa szybkość przeszukiwania pola widzenia i wykrywania w nim zmian

👍gracze są lepsi w zadaniach wymagających dokonywania wyobrażeniowej rotacji figur trójwymiarowych

👍równoczesnego śledzenia wielu poruszających się obiektów

👍lepsze funkcjonowanie pamięci roboczej

A jak zmienia się mózg? 🧠

🧠badania rezonansowe pomagają zauważyć wpływ wieloletniej gry w strukturach mózgu; jednak co ważne, każda czynność powtarzana ciągle i przez długi okres czasu, jak np. nauka gry na instrumencie, również go zostawia

🧠włókna łączące obszary zajmujące się przetwarzaniem informacji wzrokowych stają się liczniejsze

Publikacje badające korzystny wpływ gier są dość młode (powstały już w XXI wieku), zatem nadal pozostaje wiele pytań: jakie elementy gier są kluczowe aby rozwinąć nasze funkcje? Ile dziennie/tygodniowo godzin jest optymalne aby rozwijać nowe kompetencje? Czy uzyskane efekty treningu na podstawie gier będą trwałe? A jeśli nie będą trwałe, to na jaki czas?

Te i inne aspekty są teraz przedmiotem wielu badań, na które, jak to w psychologii, czasem potrzeba dekad aby przedstawić.

Dla chętnych, pozostawiam link do wywiadu wspomnianej wcześniej dr hab. Anety Brzezickiej

https://web.swps.pl/…/23098-wplyw-gier-komputerowych-na…

Ania

Podziel się:
to może cię

zainteresować

zapisz się na mój

newsletter